搜尋此網誌

2024年10月1日星期二

不學禮,無以立

今天,我和家人先入𨋢。一位戴著耳機的年輕人又欲進,我按開門掣,他入𨋢唔該都冇聲。同一天,事情一模一樣,只是主角轉換了,是一位老婦,𨋢得我倆。真是懷疑人生,一日二小善,結果都是冷漠收場,我之後仍要幫助人?孔夫子說,不學禮,便沒有立足社會的依據。公司有兩位同事,我同佢講早晨,永遠像聽不到冇反應,日子久了,除公事外便沒有溝通。

"People are often unreasonable and self-centered. Forgive them anyway. If you are kind, people may accuse (指責) you of ulterior motives (不可告人的動機). Be kind anyway. If you are honest, people may cheat you. Be honest anyway. If you find happiness, people may be jealous. Be happy anyway. The good you do today may be forgotten tomorrow. Do good anyway. Give the world the best you have and it may never be enough. Give your best anyway. For you see, in the end, it is between you and God. It was never between you and them anyway.” Mother Teresa

其中一位同事幫我拆中文書,吩咐我將這些特價書上檯,她/他問我為什麼仍在包英文特價書。我同佢講這裡都有一板英文書未包,她/他的怨氣由此而來。英文兒童特價書一定要包,我是英文部主管,雖然自己仲要管中文書幾個分類,人不為己我又做不到。人,就是不講理及自我中心,德蘭修女說,我們要原諒她/他。可能因為gossip,另一位她/他又怨氣沖天。

沒有留言:

發佈留言